Zakup związany ze sprzedażą mieszaną - księgowanie do Rejestru VAT

W sytuacji gdy klient prowadzący sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną czyli tzw. sprzedaż mieszaną otrzyma fakturę zaliczkową lub ponosi wydatki na budowę środka trwałego uprawniony jest do odliczenia VAT zgodnie z wprowadzoną proporcją VAT w systemie.Jeśli proporcja podatku VAT nie została uprzednio wprowadzona w systemie, należy ją niezwłocznie uzupełnić schematem z artykułu: Sprzedaż mieszana - zwolniona i opodatkowana

Zakup związany ze sprzedażą mieszaną - księgowanie wpisów do Rejestru VAT

Wpisu tego należy dokonać bezpośrednim wpisem do Rejestru VAT poprzez zakładkę EWIDENCJE » REJESTRY VAT » REJESTR ZAKUPU » DODAJ WPIS.

W pojawiającym się oknie należy uzupełnić wymagane pola. W pozycji DATA KSIĘGOWANIA należy wprowadzić dzień otrzymania faktury (jeżeli jest późniejsza niż data zapłaty zaliczki lub wydania towaru przeznaczonego do budowy środka trwałego).

Księgując fakturę zaliczkową należy przejść do zakładki ZAAWANSOWANE i zaznaczyć okienko ZAKUP ZWIĄZANY ZE SPRZEDAŻĄ MIESZANĄ.

Zakup związany ze sprzedażą mieszaną - jak zaksięgować?

Po zapisaniu system automatycznie uwzględni uprzednio zdefiniowaną proporcję odliczenia podatku VAT.

Zakup związany ze sprzedażą mieszaną w przypadku nabycia środka trwałego

Chcąc zaksięgować fakturę dotyczącą środka trwałego należy dodatkowo w zakładce ZAAWANSOWANE oprócz opcji ZAKUP ZWIĄZANY ZE SPRZEDAŻĄ MIESZANĄ, zaznaczyć ŚRODEK TRWAŁY. W związku z tym pojawi się dodatkowe pole OKRES KOREKTY VAT.

 Zakup związany ze sprzedażą mieszaną - jak zaksięgować?

Wszystkie wydatki dotyczące tego środka trwałego lub WNiP należy zsumować celem sprawdzenia jaka będzie jego wartość początkowa. Następnie należy porównać z wyświetlonymi propozycjami i zaznaczyć odpowiednie pole.