Kody wysyłki przy komunikacji z serwerem urzędu skarbowego

Wysyłka e-deklaracji w systemie mojebiuro24.pl odbywa się fazowo, czyli system wykonuje szereg czynności aby przesyłka przeszła prawidłową weryfikację i w rezultacie trafiła do serwerów ZUS/US/MF. Aby poinformować użytkownika o statusie wysyłki system mojebiuro24.pl przesyła do użytkownika wiadomości systemowe z kodem wysyłki wraz z ich wyjaśnieniem. Dodatkowo, obok plików zleconych do wysyłki widoczny jest aktualny status w formie kolorowych kopert.

Jakie występują kody wysyłki przy pozytywnie przyjętej wysyłce?

Kody wysyłki dla danej deklaracji znaleźć można na dwóch poziomach:

  • w zakładce: BIURO » WIADOMOŚCI » WIADOMOŚCI SYSTEMOWE lub
  • poprzez kliknięcie na kopertę znajdującą się przy deklaracji w zakładce BIURO » DEKLARACJE.

Deklaracje ZUS

  1. Dokument został dodany do kolejki wysyłki i wkrótce zostanie wysłany do serwera EWD ZUS.
  2. KOD 301 - Przesyłka została wysłana do systemu EWD ZUS. Oczekiwanie na potwierdzenie odbioru.
  3. KOD 200 - Przesyłka przyjęta do ZUS. 

Deklaracje skarbowe (VAT i PIT)

  1. Dokument został dodany do kolejki wysyłki i wkrótce zostanie wysłany do serwera MF.
  2. KOD 301 - Dokument w trakcie przetwarzania, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu.
  3. KOD 200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO.

Jednolity plik kontrolny rejestru VAT zakupu oraz sprzedaży - JPK_VAT

  1. Dokument został dodany do kolejki wysyłki i wkrótce zostanie wysłany do serwera MF.
  2. KOD 301 - Dokument został przekazany do serwera MF.
  3. KOD 120 - Sesja została poprawnie zakończona. Dane zostały poprawnie zapisane. Trwa weryfikacja dokumentu 
  4. KOD 303 - Dokument w trakcie weryfikacji podpisu, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu
  5. KOD 200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie. Wygenerowano UPO

Ważne!

W trakcie wysyłki może się pojawić dodatkowy KOD 302 (dokument wstępnie przetworzony, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu), który jest kodem pośrednim pomiędzy dodatkowym weryfikacyjnym przetwarzaniem, a zakończeniem przetwarzania.

Koperty przy deklaracji

Po zleceniu deklaracji do wysyłki pojawia się przy niej koperta, która zmienia kolor w zależności od otrzymanego statusu wysyłki.

Wyróżniamy następujące kolory kopert:

Kody wysyłki - szara koperta- szara koperta oznacza, że deklaracja została zlecona do wysyłki.

Kody wysyłki - czerwona koperta- czerwona koperta oznacza, że przesyłka nie przeszła prawidłowej weryfikacji i nie została dostarczona do odbiorcy.
Kody wysyłki - zielona koperta- zielona koperta oznacza, że przesyłka przeszła pomyślną weryfikację, deklaracja doszła do odbiorcy i możliwe jest pobranie UPO.

Najczęstsze błędy przy wysyłce e-deklaracji

W trakcie wysyłki e-deklaracji mogą pojawić się błędy, które uniemożliwiają pozytywne przejście wysyłki do serwerów MF.

Standardowymi błędami są między innymi:

  • Błąd 402 - oznacza, że podmiot, u którego zlecana jest wysyłka nie złożył pełnomocnictwa/upoważnienia do podpisywania deklaracji osobie zlecającej swoim podpisem wysyłkę. Rozwiązaniem tego błędu jest złożenie formularza UPL-1 przez podmiot u którego zlecana jest wysyłka.
  • Błąd 404 - oznacza, że deklaracja została podpisana za pomocą podpisu kwalifikowanego, który jest nieważny (minął jego okres ważności),
  • Błąd 414 - oznacza, że wystąpił błąd w danych autoryzujących np. błąd w nazwisku, pierwszym imieniu, dacie urodzenia, NIP, numerze PESEL czy kwocie przychodu.
  • Błąd 411 - oznacza, że składana deklaracja z takim identyfikatorem podatkowym została już wcześniej złożona. Rozwiązaniem tego błędu jest przesłanie kolejnej deklaracji i wskazanie jako cel złożenia deklaracji KOREKTA lub kontakt z urzędem skarbowym (błąd ten nie jest uzależniony od działania systemu mojebiuro24.pl)

Ważne!

W przypadku błędu 414 najczęściej błędnie jest wprowadzana kwota przychodu z zeznania rocznego składanego w zeszłym roku. W 2018 roku autoryzacja wysyłki odbywa się poprzez wprowadzenie kwoty przychodu z zeznania rocznego z 2016 roku. Kwotę bierze się z:

  • PIT-36 - Pozycja 90 lub 141 jeżeli podatnik w zeznaniu występuje jako małżonek.
  • PIT-36L - Pozycja 13 lub pozycja 18.
  • PIT-28 - Pozycja 45.
  • PIT-37 - Pozycja 64 albo pozycja 95 jeżeli podatnik w zeznaniu występuje jako małżonek.
  • PIT-38 - Pozycja 24.
  • PIT-39 - Pozycja 20.
  • PIT-40 - Pozycja 57.

W sytuacji gdy nie jest znana kwota przychodu lub użytkownik nie jest jej pewien może w tej sprawie skontaktować się z urzędem skarbowym.

Jeśli dane są na 100% poprawne, a po przesłaniu deklaracji pojawi się znów status 414, należy skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym w celu wyjaśnienia niezgodności danych weryfikacyjnych.