Grupy cenowe - w jaki sposób je dodać do systemu?

Klient, który ma włączony moduł MAGAZYN ma możliwość skonfigurowania kilku grup cenowych, co w praktyce oznacza, że posiadając różnych klientów (np. detalicznych lub hurtowych) może on ustalić dla nich indywidualne grupy cenowe.

Jak dodawać i modyfikować grupy cenowe?

Grupy cenowe można zdefiniować w zakładce: USTAWIENIA » PANEL » INNE » MAGAZYN. Przechodzimy do zakładki GRUPY CENOWE i korzystamy z opcji DODAJ GRUPĘ CENOWĄ.

Grupy cenowe - tworzenie

 

W oknie dodawania grupy cenowej należy uzupełnić pola dotyczące:

  • Nazwy,

  • Narzutu - służy do wyliczenia ceny sprzedaży z ceny zakupu dla danej grupy cenowej. Cena zakupu * (100 + narzut)% = Cena sprzedaży

  • Waluty - przy zmianie waluty na inną niż PLN system automatycznie pobierze do niej ostatni opublikowany średni kurs przez NBP (można go ręcznie zmodyfikować).

Grupy cenowe - jak przypisać? 

Dodatkowo można oznaczyć funkcję DOMYŚLNA GRUPA CENOWA, która ustawi grupę jako główną - automatycznie podpowie się przy wystawianiu faktur sprzedaży (pod warunkiem, że do kontrahenta nie została przypisana inna grupa).

Liczba tworzonych grup cenowych może być dowolna. Jeżeli użytkownik usunie wszystkie grupy cenowe, w systemie pojawi się informacja tylko o jednej cenie - kartotekowej, która będzie traktowana jako cena sprzedaży.

Tak wprowadzona grupa cenowa pojawi się w szczegółach produktu. Aby do nich przejść należy wejść do zakładki MAGAZYN i kliknąć w jego nazwę. Wówczas w zakładce PODSTAWOWE INFORMACJE pojawią się dane dotyczące grup cenowych.

 Grupy cenowe a indywidualna cena

Jak zdefiniować grupę cenową do kontrahenta?

Grupy cenowe można dodawać do konkretnego kontrahenta, w wyniku czego przy wystawianiu faktur sprzedaży system automatycznie przypisze ustawioną wcześniej grupę cenową.

Aby przypisać grupę cenową do kontrahenta (lub kilku kontrahentów) należy przejść do zakładki: CRM » KONTRAHENCI, gdzie należy kliknąć w nazwę kontrahenta i w oknie które się pojawi skorzystać z funkcji MODYFIKUJ » MODYFIKUJ.

 Grupy cenowe - jak zdefiniować?

Następnie w kolejnym wyświetlonym oknie należy przejść do zakładki FAKTURY i w polu GRUPA CENOWA wybrać odpowiednią z listy. 

Grupy cenowe - wystawianie

Definiowanie grup cenowych dla produktów

W zakładce MAGAZYN » MAGAZYN » PRODUKT » DODAJ PRODUKT użytkownik może na bieżąco kontrolować ceny sprzedaży względem ustawionej grupy cenowej dla nowo dodawanego produktu.

Grupy cenowe u kontrahenta 

Ważne!
- Marża wykorzystywana jest w obliczeniach ceny sprzedaży zgodnie z wzorem: Cena zakupu / (100 - marża)% = Cena sprzedaży
- Narzut wykorzystywany jest w obliczeniach ceny sprzedaży zgodnie z wzorem: Cena zakupu * (100 + narzut)% = Cena sprzedaży

Dodatkowo możliwe jest oznaczenie opcji UŻYWAJ INDYWIDUALNYCH CEN DLA TEGO PRODUKTU. Umożliwia ona ustalenie indywidualnej ceny sprzedaży dla każdej grupy cenowej niezależnie od ceny zakupu danego towaru.

Grupy cenowe a wystawianie faktur

Wystawiając fakturę schematem: PRZYCHODY » SPRZEDAŻ » WYSTAW » FAKTURĘ, użytkownik może przypisać grupę cenową w pozycji GRUPA CENOWA.

 Grupy cenowe - tworzenie

Zdefiniowana grupa cenowa przy wystawianiu faktury dotyczy wszystkich pozycji wprowadzonych w fakturze.

W przypadku, gdy do danego kontrahenta została przypisana grupa cenowa w trakcie wystawiania faktury dla tegoż kontrahenta przypisze się ona automatycznie. Natomiast jeśli wcześniej nie przypisano żadnej grupy do kontrahenta, w oknie wystawienia faktury pojawi się grupa domyślna.